I am a WIFE to a loving husband, A MAMA to our little prince, A DAUGHTER to such a caring parent, A GOOD FRIEND For a GOOD PEOPLE.

About Me

My photo
*Daughter:Sister:Wife:Mother*

My Fav Song

I love him.

Ini laa wajah terbaru kesayangan hamba..bibirnya agak kering..emm..
C kecil yg semakin lama semakin cerewet dan manja, tp bila kena marah pandai pula memujuk.. Apapun, Mama and Papa always love you sayang..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

I'm a wife and mama :)

Wah2! b'habuk sgt dah blog sy ni ya..lama x update..hoho..actually sy busy dgn hal2 semasa, mengurus itu ini, jumpa org sana sini and so on..haha, itu hanya alasan semata2 ;p

Banyak entry sy yg sgt2 tertunggak ok..tp oleh kerana kesibukan yg melanda, so entry t'sebut akan di combine m'jadi 1..tapiii bukan hari ini, tp next time..hehe..ok, direct to e point.

Syukur Alhamdulillah, sy menerima berita gembira minggu ini..selepas melalui masa kesukaran dan kesedihan, Allah berikan sy berita gembira t'sebut..dan biarlah kegembiraan t'sebut sy kongsi dgn suami, anak dan family shj..Alhamdulillah.

Sebenarnya, sblm sy menerima kegembiraan, pada 16/06/2011 lalu, sy keguguran, kandungan berusia 7 weeks..bukan rezeki kami, sy redha dan terima segala ketentuan Allah dgn penuh kesabaran. Mudah-mudahan ada rezeki lain yg menanti.InsyaAllah...Allah berikan kita kesedihan dan kegembiraan utk tarbiah manusia, ada hikmah di sebalik kesedihan yang Dia berikan. Rupanya sy di berikan kesedihan dan kemudian Dia berikan kegembiraan dlm masa yg sama..Allah has power over all thing.

Hadapinya dgn senyuman and I'm always pray the best for our future.

Ok..Entry tertunggak yg sy katakan di atas sy akan update kemudian..walaupun agak lewat, sy tetap akan usahakan ;p

p/s: JOM HEBOH last day hari ni di perkarangan stadium Likas Kota Kinabalu..jom ramai2 kita hebohkan...see ya!



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Amalan Ketika Mengandung

Assalamualaikum..


Comel tak budak perempuan ni?comel kan..Subhanallah..first time tgk hati saya dah terpaku dan terpikat..teringin pulak nak bagi little prince Danish Darwisy Irsyad tu adik..haha..Insyaallah..kadang2 rasa cemburu pula tgk 
ramai kawan2 saya yang pregnant dan ada jugak yang dah melahirkan..Alhamdulillah..congrats to them..

Kepada kawan2 yang tengah mengandung, dan yang bakal nak mengandung [hehe..sapa2 yg rancang nak anak buat masa terdekat ni] , hari ini saya nak share tentang amalan ketika mengandung..sumber daripada laman web perjalanan suci. semoga info ini dapat memantapkan lagi pengetahuan kita..sharing is caring :)

Memperbanyakkan mengingati Allah s.w.t dengan memohon ampun dan taubat. Ibu yang hamil digalakkan banyak mengingati Allah supaya hatinya tenang dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. 
Dengan ini diharapkan agar anak yang lahir nanti bersih hatinya dan ibu dapat melahirkan dengan tenang dan baik. Bapa juga digalakkan melakukan perkara yang sama ketika isterinya mengandung.Perempuan yang hamil juga digalakkan supaya banyak bermunajat ke hadrat Allah s.w.t dan memohon doa kepada-Nya semoga anak dalam kandungan sentiasa sihat dan agar dipermudahkan Tuhan bagi ibu tersebut. 


Doanya :





"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Ya Allah, peliharalah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawar-mu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkan ia daripada kandunganku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera. Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, Ya Allah, elokkanlah perangai (akhlak), fasihkanlah lidahnya dan perelokkanlah suaranya untuk membaca hadis dan al-quran dengan berkat Nabi Muhammad s.a.w".

Banyak melakukan ibadat, membuat kebajikan dan meninggalkan segala larangannya. Perempuan yang sedang hamil digalakkan memperbanyak mendirikan solat malam, solat sunnat, sentiasa menutup aurat.Manakala suami juga dituntut memperbanyakkan ibadat, berpuasa sunat terutamanya pada hari hari yang disunnatkan iaitu Isnin dan Khamis. Ibu yang hamil juga adalah digalakkan untuk sentiasa membaca makthurat terutamanya setiap kali selepas solat.

Memperbanyakkan membaca Al-Quran, ibu-ibu yang mengandung perlu memperbanyakkan membaca Al-Quran dan cuba memahami makna bacaanya. Antara ayat-ayat Al-Quran yang elok dibaca ialah : surah Al-Fatihah, surah at-Taubah, surah Yusuf, surah Luqman, surah an-nahl ayat ke 78 dan surah al-A'raf ayat 189. Selain ibadah ia juga dapat memudahkan bersalin, mendapat anak yang sihat dan sempurna, anak yang patuh dan taat pada Allah dan Rasul-nya.

Sentiasa berakhlak yang baik. Bagi ibu-ibu yang hamil hendaklah sentias menjaga akhlaknya dan bersikap baik kepad jiran tetangga, tidak suka berborak- borak kosong dengan jiran kerana sikap yang tidak elok ini boleh mempergaruhi anak yang akan dilahirkan kelak. Perbanyakkan membaca Al-Quran daripada berborak-borak kosong. Demekianlah amalan yang dituntut bagi ibu yang hamil untuk mengamalkannya semoga Allah akan memberi ganjaran pahala kepadanya dan diharapkan anak yang akan lahir nanti anak yang betul-betul taat kepada Allah, Rasul dan ibu bapanya.

Akhlak Suami kepada Isteri yang hamil
Sebagai suami pula, kita mestilah mempunyai akhlak yang baik dan memperlakukan isteri dengan baik tambahan pula di sedang hamil. Suami tidak boleh mengambil sikap sambil lewa dan tidak bertanggungjawab. Di antara perkara-perkara yang perlu dipenuhi oleh suami ialah:

- sentiasa bersikap kasih sayang terhadap isteri.
- sentiasa bersikap jujur dan tidak berlaku kejam terhadapnya.
- jauhilah daripada kata-kata yang boleh menyinggung perasaanya walaupun dalam
- keadaan marah, banyak beristighfar, berselawat dan ambil wuduk dan cuba
- mengingati keadaan manis dan jasa isteri.
- Janganlah kerap mengeluarkan perkataan Talaq kerana ini dapat mengganggu perasaanya dan juga kandunganya.
- jauhilah daripada merendahkan isteri di depan orang ramai.
- hargailah dan berikanlah pujian dia atas segala pemberian dan perbuatan isteri.
- bantulah isteri dalam kerja-kerja rumah.
- cuba fahami keadaan dan masalah isteri dengan mengambil berat tentang perasaan dan kesihatannya.
- berilah semangat dan perangsang kepada si isteri dalam melakukan sesuatu agar beliau bertambah semangat. Tenagkan hatinya selalu jika dia mengalami kesusahan atau kesulitan.
- bantulah isteri dalam melakukan kebaikan dan Ibadah.
Akhlak Isteri terhadap suami ketika hamil
- menunjukkan sifat kasih sayang terhadap suami
- menjaga lidahnya dari menyebut perkataan kesat dan keji.
- Taat kepada segala perintah suami selagi ia tidak melanggar hokum Allah.
- jangan cerewet dan menimbulkan masalah dalam rumahtangga.
- hormatilah hak dan kelebihan suami juga keluarganya.
- apabila suami dalam keadaan marah maka diamkanlah diri semoga ini dapat melembutkan hati suami.
- berterus teranglah pada suami apabila timbul sesuatu masalah dan jangan was-was terhadap suami.
- jangan merendah-rendahkan suami d hadapan orang lain.
- jangan berlebihan dalam berbelanja dan hendaklah selalu bersyukur dengan apa yang ada.
- jauhilah dari mencungkil rahsia-rahsia suami yang tidak dia sukai dan Janganlah sengaja mencari-cari kesilapan suami.
- jauhilah dari perasaan mencintai orang lain lebih dari suami sendiri.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ya Allah..Tunjukkan Kami Jalan Yang Lurus...

"Ajaklah ke jalan Tuhanmu dengan kebijaksanaan dan contoh pengajaran yang baik dan berdialoglah dengan mereka dengan cara yang lebih baik" Surah Al-Nahl : Ayat 125

Terasa malasnya nak buka facebook..nak tahu kenapa? salah satu sebab, bila saya baca status updates para sahabat yang di kenal ataupun bukan, ramai sangat yang menghina sana sini, keluarkan kata-kata yang tak sepatutnya keluar hingga ada juga yang menyumpah-nyumpah..

Terus terang, dulu saya memang suka luahkan perasaan sakit hati kat wall tu..tapi bila di fikir-fikir, saya malu terhadap diri, dan orang-orang yang telah membacanya..saya merasakan rendahnya nilai diri ini bila mengeluarkan kata-kata mencarut tu..menyesal tau tak?huhu..kadang-kadang kata-kata yang kita luahkan tu, menggambarkan peribadi kita..nampak sangat tak matang dan tak dapat menyelesaikan masalah sendiri..

Apa lagi keluarkan kata-kata yang tak sepatutnya keluar, menyindir sana sini, ishhhh..semua tu saya pernah lakukan! kalau di ingatkan balik, malunya..nampak sangat tak matang..hurmm..Tak salah berfacebook, tak salah juga meluah kat wall tu tapi kita di berikan dengan dua mata dan satu lidah agar berfikir/melihat dua kali dahulu sebelum bercakap atau menyampaikan sesuatu..so, saya tak kata yang buat begitu 'jahat' tapi belum sedar akibat terhadap diri dan orang lain ja..



Manusia tak sempurna, bukan nak kata saya ni baik, tapi punya khilaf sendiri..dan di sini saya ada sertakan rencana tentang orang Islam bertutur baik, moga-moga dapat menambah ilmu kita..sumber : Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia


Dalam Islam, kata-kata kotor, makian serta ucapan menghina merupakan satu perkara yang sangat tercela dan dilarang. Sesungguhnya segala sumber perkataan kotor atau nista itu timbul daripada watak yang rendah dan jiwa yang hina.


Oleh hal yang demikian itu, ada pendapat mengatakan “Bahasa Jiwa Bangsa” dan kerana itulah Rasulullah s.a.w mengingatkan kita bahawa “Jauhilah olehmu semua kata-kata kotor kerana Allah tidak suka kepada kata-kata kotor atau yang menyebabkan timbulnya kata kotor daripada orang lain.”



Kata-kata kotor, nista, umpatan dan kejian menyebabkan manusia berkonflik, bergaduh dan seterusnya bersengketa sehingga berlakunya pembunuhan, pertumpahan darah dan lenyap sama sekali. Mungkin kita boleh jadikan teladan, bagaimana masyarakat Islam terus membenci bekas Presiden Amerika Syarikat George W. Bush apabila beliau menyifatkan Iran dan Iraq sebagai “paksi kejahatan.”



Seluruh masyarakat Islam, sama ada secara langsung atau tidak langsung mengutuk pemberian gelaran itu terhadap negara-negara Islam.

Kita mungkin teringat dengan hukuman yang pernah diberikan oleh Ayatollah Khomeini apabila Salman Rushdie mempersendakan Rasulullah s.a.w dan ayat-ayat Allah sebagai ‘surah syaitan’. Mungkin juga kita tidak lupa dengan kata-kata pedih yang pernah dikeluarkan oleh pemimpin tertentu bagi menggambarkan watak yang tidak disukainya. Dengan menggunakan kata-kata kesat, umpatan dan nista, Shahnon Ahmad telah meloyakan khalayak pembaca melalui perulangan kata-kata dalam novel Shit, dan pernah menimbulkan kontroversi kerana tidak bersetuju dengan kepimpinan politik negara suatu ketika dahulu.

Mungkin kerana marah atau ada sesuatu yang terguris di hatinya, Shahnon Ahmad mungkin telah lupa bahawa Rasulullah s.a.w pernah memberikan peringatan bahawa: seorang mukmin bukanlah tukang mencela, tukang melaknat orang, tukang berkata kotor dan berkata rendah. Syurga itu diharamkan bagi setiap orang yang berkata kotor untuk memasukinya.

Dalam membuat sesuatu tuduhan, berkata-kata kita seharusnya menjadikan perilaku dan tutur kata Rasulullah s.a.w sebagai contoh yang terbaik. Baginda tidak pernah mengeluarkan kata-kata kesat, walaupun berhadapan dengan musuhnya.

Sebaliknya, baginda membalas dengan senyuman dan menasihati secara berhemah dan tidak menyakiti atau melukai perasaan orang lain.

Anas bin Malik r.a pernah merakamkan bahawa: “Tidak pernah Rasulullah s.a.w melakukan perbuatan keji, tidak pula kotor lidah (suka mengutuk) dan tidak pula mancaci maki. Ketika seseorang mencela baginda sebagai seorang yang kotor (berdebu) kerana banyak (sujud), baginda hanya mengatakan apa yang dia miliki.”

Rasulullah s.a.w adalah seorang yang benar-benar memelihara lisannya. Sekalipun terhadap orang-orang kafir yang menentang dakwahnya. Baginda tidak mudah mengeluarkan kata-kata laknat atau menyakitkan hati.

Abu Hurairah r.a berkata bahawa ia menemui seorang lelaki yang ketagihan arak. Lalu dihadapkan lelaki itu kepada Nabi Muhammad s.a.w agar dihukum. Di antara para sahabatnya ada mengatakan: “saya memukul dengan tangan”, “saya memukul dengan kasut” dan “saya memukul dengan baju.”

Ketika lelaki itu berpaling (ke arah sahabat), seorang sahabat menyatakan “semoga Allah s.w.t menghinamu!” Maka bersabdalah Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Janganlah kamu meminta bantuan syaitan dalam menghadapinya.”

Daripada Abu Darda r.a. katanya:

“Aku memohon kepada Rasulullah s.a.w: Wahai Rasulullah, doakanlah (kecelakaan) bagi orang-orang musyrik. Rasulullah menjawab: Sesungguhnya aku diutus bukan untuk melaknat (mengutuk), tetapi aku diutuskan untuk memberi rahmat.”

Begitulah citra peribadi Rasulullah s.a.w, dengan akhlak yang luhur telah memberikan contoh kepada manusia agar selalu menghindari sebarang tindakan secara melulu dan selalu sabar dalam menghadapi setiap rintangan atau masalah.

Dalam konteks ini jelas sekali sikap berlebih-lebihan dalam beragama yang menjadi pegangan sesetengah orang bukanlah daripada ajaran Islam. Ini kerana Islam lebih mendahulukan sikap pertengahan atau kesederhanaan dalam setiap aspek kehidupan. Bukan sekadar itu sahaja, bahkan Islam mengingatkan setiap umatnya agar tidak terjerumus pada dua kesesatan, iaitu berlebih-lebihan atau bersikap lalai.

Allah berfirman yang bermaksud:

“Tunjukilah kami jalan yang lurus (iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka dan bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.” (Al-Fatihah: 6-7)

Dalam masyarakat Islam, tidak ada tempat bagi kaum Muslimin untuk meremehkan nilai-nilai luhur yang dijunjung oleh Islam. Masyarakat Islam menjunjung tinggi nilai-nilai moral dan kemanusiaan yang luhur dalam kehidupan umat manusia.

“Tahukah kamu siapa yang disebut orang bankrap itu. Para sahabat menjawab: “Orang yang tiada lagi mempunyai wang dan harta.” Rasulullah s.a.w bersabda: Orang yang bankrap adalah yang datang pada hari kiamat amalan solat, puasa dan zakat, tetapi bersamaan itu juga ia telah mencaci maki, menuduh, memakan harta tidak halal, mengalirkan darah (tanpa hak) dan memukul ini dan itu.”

Maka amalan baiknya dilimpahkan kepada orang yang berhak menerimanya (yang ia caci) dan jika amalan baiknya habis padahal belum dapat menutup kesalahannya, maka kesalahan (orang yang dicaci itu) dilimpahkan kepadanya, kemudian ia ditempatkan ke dalam neraka.

Seseorang Muslim itu perlu memelihara lisan atau lidahnya daripada mencaci maki, walaupun dengan alasan yang kuat. Lebih utama memadamkan api kemarahan itu agar tidak terjadi permusuhan yang mengheret kepada perbuatan dosa.

Daripada Ali bin Abi Talib r.a, Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Yang berbuat keji dan menyiarkan kekejiaan itu berada dalam keadaan sama-sama berdosa.”

Allah berfirman yang bermaksud: “Kecelakaan besarlah bagi tiap-tiap pencaci dan pengkeji.” (Al-Humazah: 1)

Dalam ayat ini, Allah s.w.t mengutuk perbuatan jahat iaitu menyebarkan fitnah, bercakap ataupun mengisyaratkan perkara yang jahat sama ada terhadap seorang lelaki atau perempuan dengan kata-kata ataupun secara isyarat, atau perangai, atau secara mengajuk-ajuk, ataupun sindiran atau caci maki.

Sesungguhnya Allah s.w.t itu pemalu, penutup (cela), menyukai malu dan tertutup, maka apabila salah seorang kamu mandi maka hendaklah ia ditutup.

Demikian juga firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik. Bukanlah tergolong daripada orang mukmin yang suka mencela, mengutuk dan mengeji. Dan bukan pula mereka yang berlidah kotor.” (An-Nahl: 25)

Daripada ayat-ayat al-Quran serta beberapa hadis yang tersebut jelaslah membuktikan bahawa Islam melarang umatnya melabelkan dengan sesuatu yang buruk dan memaki hamun sesama Muslim.

Ini kerana kerja-kerja mencarut, memaki, dan mencaci adalah kegiatan dan perbuatan syaitan. Bagi mereka yang masih tegar dengan pengucapan negatif bagi mewajarkan kenyataan berbaur fitnah, nista dan cela bersandarkan pendapat bahawa Islam tidak melarang umatnya mencarut adalah satu usaha pemesongan dan bertentangan dengan budaya Islam. Mohonlah perlindungan Allah s.w.t daripada sifat yang buruk.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Buat SUAMI dan BAKAL SUAMI

Hargailah isteri..


Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri
ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat
kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda,
sayangilah mereka..

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja
dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari.
Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah.
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. .
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis
nyawanya.

Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi
Allah beri kelonggaran siksa kubur.

Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Allah keatasnya jua..

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas masuk syurga.

Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung
terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan
diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak
kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir
kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan
wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgamu ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang mengharap belas darimu ...

Ya Allah...
jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah
meninggal dunia..

Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah.
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini
di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa
ilaaha illalLah' ini.

Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): Wahai manusia! Ucaplah 'Laa 
ilaaha illalLah' ,
 kamu pasti berjaya!"


Marilah kita ucapkan kalimah ini:
"Laa ilaaha illallah!" x 10



Sumber

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sesaat kurang.

Happy Monday Readers!

Nothing to share actually..Just wanna drop some words..BILA DUA SITUASI BERBEZA TERJADI, TETAPI SATU PERASAAN YANG SAMA BERLAKU, MULUT TAK MAMPU BERSUARA DAN HATI MULAI BERBICARA...

' Melihat ke dalam anak matanya, saya tahu dia sedang memikirkan sesuatu, teringin keluar dari situasi yang sedang berlaku..mulutnya berkata gembira tetapi hatinya teringin menangis, perwatakannya sangat lembut dan penuh kasih sayang tapi bagi orang yang tersangat dekat di hatinya, dia tahu seseorang sedang berada dalam dilema'

' Dari kejauhan di suasana yang amat tenang, saya boleh lihat raut wajah tuanya yang sedang kesedihan, sedang menunggu sesuatu, dan fikirannya sedang berkecamuk..tapi, saya tak boleh membantunya apatah lagi bertanya apakah yang bermain di fikirannya..kerana kami berada di tempat dan alam yang berlainan '



end here.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

I have ONLY 5 minutes!

Hi readers!

Yes. If I had only five minutes to wrote something on my blog, right here and right now, I just want to post that I do not want to expect anything back in return, this is the best way..I am not going to get people to pay attention on my material post..this will be it  ;p






end here.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kerana Fitrah Manusia Sentiasa Inginkan Yang Terbaik

Assalamualaikum dan salam Jumaat..

Mengimbas kembali kejadian yang telah berlalu, terasa pedihnya ulu hati ini bila teringat akan mereka yang terlalu taksub dengan kebaikan diri sendiri tetapi terlupa bahawa manusia tiada satu pun yang sempurna..malam semalam sebelum tidur tiba-tiba saya teringat akan seseorang, dan saya tidur dalam keadaan yang agak marah, sakit hati dan tak nak maafkan orang itu..Astaghfirullahaladzim..KALAULAH pagi ini saya tidak di berikan kesempatan melihat dunia, tidak lagi berpeluang mencium tangan suami, ibu bapa dan memeluk anak saya, sudah pasti saya di tarik nyawa dalam keadaan yang berdosa T_T

Sakit hati, sedih, marah, saling memperli, bongkak, sombong, menunujuk-nunjuk, taksub dengan kekayaan, menindas dan tertindas --- Inilah lumrah manusia..terlalu ramai dan bermacam-macam perangai orang yang telah saya jumpa..saya bukanlah mengaku baik, tetapi ada khilaf sendiri, penuh dengan kesilapan, ketidaksempurnaan yang nyata dan boleh di lihat dengan mata kasar.

Walaupun kita berkuasa, kaya, mampu membeli rumah mewah, kereta mewah, berjaya, selesa dengan kehidupan, kesenangan yang terus menerus, janganlah terlalu takbur dan meninggi diri..dalam sekelip mata DIA boleh ambil semuanya dari kita..dunia ini hanya pinjaman.semuanya milik Allah..apa yang kita peroleh sekarang semuanya hanyalah pinjaman..kita terlalu kerdil untuk bongkak, menyombong diri dan menunujuk-nunjuk..jika sekarang kita mempunyai kereta mewah, rumah mewah, suatu hari bila tibanya masa kita menghadap-Nya, kita tetap menaiki kenderaan yang sama dan tempat tinggal yang sama. Allahualam.


Sepatutnya kita kena bersyukur dengan apa yang kita ada, bukan nak menunjuk-nunjuk..jika ada musibah yang melanda, perkara buruk telah terjadi kat seseorang, jangan di hina, jangan membuat andaian macam-macam seperti apa yang berlaku di Jepun baru-baru ini..bila Tsunami melanda Jepun, ramai yang membuat kesimpulan masing-masing, ada yang berkata itu adalah bala yang di turunkan oleh Allah..Siapa kita untuk menilai semua kejadian yang telah terjadi?siapa kita untuk mempersoalkan dosa-dosa manusia?sepatutnya kita menginsafi diri dan mengambil iktibar apa yang telah terjadi, bukan membuat andaian dan kesimpulan sendiri..jangan mempersoalkan kekuasaan Allah.Allah itu Maha Besar.

Apa yang berlaku terhadap diri kita, tak pernah pun terlintas di fikiran kita..apa yang terjadi tempat orang lain, tak semestinya tidak akan terjadi tempat kita sendiri..berhentilah menghina, membuat andaian buruk sesama manusia, dan berhentilah menjadi manusia yang bongkak dan meninggi diri..yang baik jadikan panduan, yang buruk jadikan sempadan..kita tak boleh menjadi sempurna tapi kita boleh memperbaiki diri kita agar menjadi manusia yang lebih baik dan mulia di sisi-Nya..berhentilah mempersoalkan kisah silam dan dosa orang lain, kerana semua itu adalah urusan mereka dengan Allah Yang Maha Esa..

Sebab itu entry ini bertajuk : Kerana fitrah manusia sentiasa inginkan yang terbaik..
I don't know how related is with my entry and the title, but it was just came across in my mind with all sudden..and I expressed them with my own words and I believe everyone will understand..happy reading everyone, and last but not least, I just want to say that [ I'm not perfect at all ]

end here.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tiada Duka Yang ABADI




Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam akan berakhir, hari akan berganti
Takdir hidup akan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam akan berakhir, hari akan berganti
Takdir hidup akan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sharing is caring..



Sebenarnya saya tertarik dengan satu isu tentang masalah pasangan suami isteri setelah berumahtangga iaitu masalah mendapatkan zuriat..semua pasangan sudah semestinya teringin dan menantikan cahaya mata hadir dalam kehidupan mereka untuk melengkapkan lagi ikatan kasih sayang yang telah di bina..

Tidak di nafikan saya ada pengalaman berjumpa dan mendengar luahan isteri tentang masalah yang mereka hadapi..saya bukanlah pakar tentang itu, bukan juga memandai-mandai nak memberi nasihat..tapi saya sebagai seorang ibu dan isteri teramat memahami perasaan dan keinginan seorang isteri yang mahu bergelar IBU.

Oleh itu, saya mencari beberapa tips untuk hamil dan masukkan dalam entry saya pada hari ini..mungkin ini dapat membantu dan memberi info kepada anda yang menginginkan zuriat..berusaha dan sentiasalah berdoa kepada Allah, Insyaallah mudah-mudahan akan di permudahkan segalanya..Di bawah ini saya berjaya mendapatkan tips mudah hamil:

NOTA: Sumber : sila klik di sini




Beberapa Tips Untuk Hamil

1. Waktu Terbaik Untuk Melakukan Hubungan Seksual:-

Adalah penting bagi pasangan yang inginkan zuriat mengetahui tentang masa yang sesuai untuk melakukan hubungan seks iaitu pada waktu wanita subur (masa pengeluaran telur @ ovulasi). Bila dan bagaimana untuk mengetahui waktu subur anda? Anda boleh dapatkan ovulation kit di mana2 farmasi. Ovulation kit ini boleh membantu anda menentukan bilakah masa subur anda. Anda perlu tahu bahawa telur yang matang hanya hidup 24 jam sedangkan sperma pula hidup 48 hingga 72 jam dalam tubuh wanita. Oleh itu, sekiranya anda melakukan hubungan seks sebelum saat ovulasi lebih baik berbanding selepas ovulasi.

2. Kekerapan Melakukan Hubungan Seksual:-

Ini adalah bergantung kepada setiap pasangan itu sendiri. Tidak ada angka @ fakta yang tepat yang dapat memastikan berapa kali seseorang itu harus melakukan hubungan untuk hamil. Ada wanita yang hamil hanya dengan satu kali sahaja tetapi ada juga yang memerlukan waktu yang lebih lama. Bagaimanapun yang paling penting ialah "berapa kerap" anda melakukan hubungan pada " waktu subur". Sebab, jika anda melakukan hubungan banyak kali pun, tetapi bukan pada masa anda (isteri) subur, potensi untuk mengandung tetap tipis atau boleh jadi langsung tidak ada.

3. Nikmati Proses Hubungan Seksual Anda:-

Daripada penelitian pakar menunjukkan bahawa ketika seorang wantia mencapai orgasme - klimaks semasa hubungan kelamin - akan membentuk suasana alkaline pada vagina yang mana sperma suka keadaan ini, berbanding keadaan normal vagina. Jika anda mencapai orgasme pada saat yang bersamaan atau sesaat sesudah pasangan anda ejakulasi maka kesempatan sperma untuk selamat sampai di servik - rahim - lebih tinggi.

4. Posisi Hubungan Seksual:-

Posisi seks yang dicadangkan berikut ini mungkin dapat meningkatkan kemungkinan terjadinya kehamilan. Posisi suami di atas adalah yang terbaik untuk anda hamil. Letakkan sebuah bantal kecil dibahagian pinggul anda, sehingga pinggul anda beristirahat untuk menampung sejumlah sperma selama 15 minit atau lebih selepas anda berdua mencapai klimaks bersama sama.

Keadaan ini akan memudahkan sperma berenang ke dalam rahim. Jangan menggunakan bantal yang besar dan terlalu tinggi, kerana ia akan menyebabkan sperma terkumpul dibelakang rahim sahaja dan ini akan menyukarkannya untuk berenang dan bergabung degnan sel telur, yang akhirnya menjadikan usaha anda sia-sia saja.
Manakala posisi seksual yang perlu dielakkan bila anda ingin hamil adalah posisi wanita di atas, duduk atau berdiri, yang akan menyebabkan sebahagian dari sperma keluar dan hanya tersisa sedikit sperma yang mencuba berenang ke arah sel telur. Hukum graviti.

5. Jangan Banyak Bergerak Setelah Melakukan Hubungan Seks:-

Tidak ada bukti yang menunjukkan bahwa jika anda tidak bergerak gerak selepas hubungan akan meningkatkan potensi untuk hamil. Karena sebenarnya sperma sudah berada di dalam servik - rahim - sesaat setelah ejakulasi. Namun adalah digalakkan agar anda memberi masa untuk sperma berenang ke servik seperti yang diterangkan sebelumnya. Anda juga diingatkan agar tidak membersihkan vagina anda dengan cairan pembersih vagina setelah melakukan hubungan seksual kerana cairan pembersih vagina adalah bersifat toksic untuk sperma.

6. Buat Para Suami:-

Para suami sebaiknya menghindari memakai seluar dalam yang terlalu ketat atau mandi air panas, ini kerana ia akan menurunkan kemungkinan kehamilan kerana proses penekanan atau panas kawasan testis (pembentuk sperma). Ini berkait dengan tabiat atau amalan kebiasaan.

7. Relaks:-

Setiap pasangan suami isteri perlu sentiasa tenang dan tabah dalam menghadapi apa jua stress @ tekanan. Ini kerana stress atau tekanan terhadap sesuatu masalah ini mampu menurunkan keupayaan untuk hamil.

8. Jaga Kesihatan Anda:-

Menjaga kesihatan adalah asas yang paling penting. Pastikan tubuh anda cukup nutrisi. Perlu diingatkan bahawa wanita yang sihat akan lebih mudah hamil daripada yang mempunyai berat badan yang berlebihan atau kurang.
Tips di atas diharapkan dapat membantu anda untuk meningkatkan kemungkinan untuk hamil. Anda perlu tahu, hanya 30% sahaja dari jumlah sperma yang bertemu dengan telur di dalam rahim akan berhasil untuk melakukan kehamilan manakala 70% lagi gagal walaupun anda telah melakukannya dengan betul. Jadi anda harus menunggu dan mencuba lagi.

Sekiranya anda telah mencubanya sehingga 1 tahun tanpa membuahkan hasil maka adalah penting untuk anda dan pasangan merujuk kepada doktor pakar untuk dapatkan rawatan dan khidmat rundingan yang terbaik.
Jodoh, rezeki dan anak adalah ketentuan dan anugerah Allah, bagaimanapun anda harus berusaha sebaik mungkin untuk meraihnya. Dr pakar adalah perunding terbaik untuk membantu anda mendapat anak.
Yang paling penting, sikap keterbukaan antara suami dan isteri untuk sama sama berfikir, berbincang dan berusaha untuk mendapatkan anak.

Rancang hubungan seksual anda, niat dengan ikhlas, berdoa kepada Allah dan ikut pesanan dan nasihat Doktor.. InsyaAllah anda berjaya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.........................................................................................

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WSB

WSB